Scorpionul
Lord of the StuffAm creat acest topic cu scopul de a crea o "Imagine de Ansamblu" asupra unui antrenament cat mai complet pe care un ciclist profesionist il poate urma, programul de antrenament fiind structurat pentru un an de zile. Imaginea de Ansamblu este creata evident pentru a vedea Padurea din cauza Copacilor ; Pentru o usoara clarificare a ceea ce inseamna o imagine de ansamblu va recomand cuplul de documentare: http://fymaaa.blogspot.com/2008/12/secretele-interzise-ale-pmntului.html
http://fymaaa.blogspot.com/2008/12/agenda-esoteric.html
http://fymaaa.blogspot.com/2008/11/ce-nu-tii-despre-bani.html ; dar sa trecem totusi la oile noastre
Scopul proiectarii acestui antrenament:
- invatarea, perfectionarea si consolidarea tehnicii mersului pe bicicleta in vederea antrenarii pentru participarea la ture mai lungi pe bicicleta sau la concursuri de ciclism pentru amatori;
- dezvoltarea indemanarii, fortei, rezistentei, mobilitatii;
- promovarea mersului pe bicicleta, ca mijloc de transport alternativ;
- si nu in ultimul rand obtinerea garantata a unor performante mult marite in urma practicarii acestui antrenament pe un an de zile.
Continutul antrenamentului:
Sa stabilim de la inceput ca acest topic nu se aplica pentru amatorii care ies la sfarsit de saptamana cu bicicleta pentru 20 de km. Nici pentru cei care folosesc bicicleta pentru plimbari in oras. Discutam despre cei care vor sa se antreneze pentru a participa la competitii de amatori si profesionisti.
Multa lume se intreaba “Cum trebuie sa ma antrenez de-a lungul unui an”. Se spune aceeasi poveste cu rulaj, puls corect..etc dar atunci cand se iese in gasca in 99% din cazuri se ajunge la acelasi punct: trena tot mai puternica, sprinturi sau in cazul in care se pedaleaza in munti, atacuri si incercari de a “castiga!?” catararea. Nu este bine; motiv pentru care in anii anteriori este foarte posibil sa va fi antrenat, antrenat si iar antrenat facand sute sau mii de kilometri lunar. Organismul vostru a ajuns intr-o forma buna, apoi a trecut in faza de supraantrenare iar voi nu gaseati explicatie la faptul ca sunt oameni care nu se antreneaza la fel de mult dar merg mult mai bine ca voi.
Ca sa ne lamurim o sa fac o impartire pe anotimpuri si o sa incep cu toamna, anotimpul care reprezinta sfarsitul de sezon pentru un ciclist profesionist, sau momentul cel mai bun de a se initia pentru un om pasionat de bicicleta.
Toamna este perioada de relaxare
Toamna se termina sezonul, este o perioada in care natura se coloreaza si iesirile cu bicicleta se transforma in plimbari. Este perioada in care trebuie sa renuntati la atitudinea aceea dura gen “masina de pedalat” si sa incercati sa va relaxati impreuna cu prietenii in plimbari lungi de relaxare. La fel de buna este si o vacanta in care sa uitati pentru doua saptamani de bicicleta, sa alergati sau sa acordati mai multa atentie altor pasiuni. Acumulati “kilometri de relaxare”, faceti pauze pentru a manca ceva lejer si visati la vara care va urma .
Iarna - perioada de acumulare
Acum este perioada in care se incepe antrenamentul, cu ture lungi, ture cu mult rulaj dar fara viteze de top (acestea sunt pentru perioada de final a antrenamentului din primavara). Aceasta perioada a anului este definitorie pentru antrenamentul care va urma. Este foarte important sa stiti pentru ce va antrenati. Daca intentionati sa participati la evenimente scurte (curse de MTB pe traseu scurt de 30 km) nu are nici un sens sa va antrenati timp de 6 ore. Daca participati la curse de sosea sau la variantele lungi ale maratoanelor MTB atunci iesirile lungi sunt o necesitate. Acum trebuie sa acumulam kilometri asa ca turele trebuie sa fie de 3-4 ore (sau 2 ore pe trainer). Grija mare la plimbarile in aer liber deoarece un o gripa puternica va poate anula munca de o luna de zile.
Incepeti cu ture lungi pe teren plat iar spre sfarsitul iernii adaugati niste dealuri (nu foarte serioase). De asemenea daca rulajul este prea monoton, cate un sprint sau o minicatarare sunt extrem de bine venite. La sfarsitul unui antrenament trebuie sa nu va simtiti obositi, sa simtiti organismul in forma, ca dupa o tura lejera, dar si putin solicitanta.
Primavara - antrenament “Full Time”, perioada in care deja se fac "Fripte"
Acum este momentul sa introduceti viteza in programul de antrenament. Iesirile in grup sunt esentiale pentru antrenamentele din primavara. In primul rand, datorita faptului ca spiritul de competitie o sa apara si in acest fel viteza va creste. O idee buna ar fi simularea unor lucruri care se intampla in cursa, evadari, replieri ale plutonului, sprinturi intermediare (in dreptul unei intrari in localitate sau in dreptul unui anumit obiectiv). Toate aceste lucruri o sa va imbunatateasca viteza si abilitatea de a anticipa momentul in care ceilalti lanseaza un sprint.
Extrem de important este si antrenamentul in care iesiti singuri. In timpul acestui tip de antrenament este recomandat sa faceti intervale cu sprinturi pe distante scurte. Se discuta mult despre modul in care trebuie sa fie facut un antrenament cu intervale (ex: 2 minute 130 RPM X 2 minute 80 RPM, sau 3 minute 120 RPM x 2 minute 90 RPM). Cred ca nu exista un standard si ideal ar fi sa nu va plafonati la un singur tip de interval. Cred ca cea mai buna solutie este sa nu faceti o chestie repetitiva, trebuie sa simulati o situatie reala in care se sprinteaza brusc, se ia o pauza si se incearca iar sau mai rau sprinteaza un ciclist iar imediat dupa ce acesta se aseaza in sa, altcineva lanseaza un atac. Incercati sa simulati cat mai bine o situatie de cursa si evitati monotonia. De asemenea este recomandat sa variati paramentrii constructivi ai bicicletei: diferite sei pe care va simtiti bine, schimbarea angrenajelor (schimbarea bratelor pedaliere 1760-175-180 mm lungime) si schimbarea foilor (de la angrenaj normal, se trece la Biopace si apoi din nou la angrenaj normal). De asemenea se poate schimba la interval de o luna chiar si bicicleta pe care se merge, de la o ranga de 17 kile cu gogosari de city bike la o carboana de 7 kile. Se pot face de asemenea si combinatii intre aceste schimbari tehnice: carboana cu biopace de 180 cu sa de city bike; ranga cu sa de top, cu angrenaj normal de 175; carboana cu angrenaj normal cu 170 si cu sa de top; toate combinatiile posibile, cat mai variat. Aceste schimbari tehnice de asemenea evita monotonia obligand organismul sa-si creasca performantele.
Oamenii care participa la curse internationale utilizeaza stalpii de pe marginea drumului sau acele borne care sunt puse din 100 in 100 de metrii ca si puncte de reper. Sprintati pe o distanta si dupa aceea rulati pentru revenire pe aceeasi distanta. Modificati distantele (odata doi stalpi de telegraf, odata 4, etc). O modalitate de antrenament extrem de des intalnita in tarile civilizate, unde se organizeaza mai multe curse la fiecare sfarsit de saptamana, este participarea la o cursa si abordarea ei in forta. Sportivii merg la competitii in primavara si in prima parte a cursei dau tot ce pot, abandonand dupa jumatatea acesteia.
Vara - vremea concursurilor
Acum sunteti in forma maxima si este momentul sa participati la curse pentru a da tot ce este mai bun.Intre curse odihna este absolut obligatorie si antrenamentul depinde de calendarul curselor.
De exemplu, daca participati la o cursa Duminica atunci:
* Luni este momentul pentru o tura lejera
* Marti o iesire serioasa cu prietenii
* Miercuri o iesire cu ceva intervale si un sprint sanatos la final
* Joi o iesire nu foarte in forta. Ideal ar fi sa pedalati cu cativa prieteni si sa schimbati frecvent trena
* Vineri este momentul pentru ceva spinning si un sprint sanatos la final
* Sambata va puteti relaxa cu o pauza sau cu o iesire lejera (poate chiar o plimbare cu prietena..pe biciclete, normal)
In aceasta perioada a anului antrenamentele trebuie sa puna accent pe partile deficitare (poate nu va descurcati bine la sprint). Dupa o cursa puteti sa trageti niste concluzii si sa incercati dupa aceea sa va imbunatatiti tehnica. Perioada de recuperare de dupa cursa este extrem de importanta. Nu neglijati masajul (aici o sa se vada daca prietena este multumita de faptul ca a iesit cu voi la plimbari cu bicicleta) si mai ales nu neglijati alimentatia de recuperare.
Antrenamentele de zi cu zi si la nivel saptamanal:
La acest capitol sunt tot felul de antrenamente sistematice care se pot face, unul dintre ele fiind cel propus si practicat in Bucuresti, proiectat de Florin Leonte. Continutul antrenamentului este dupa cum urmeaza mai jos:
Poate acest tabel nu este prea clar pe zilele saptamanii, asa ca o sa o iau pe zile:
Luni:
Ciclismul este un sport in care numai anumite grupuri musculare lucreaza, celelalte ramanand in mare parte inactive. Ca urmare este bine ca macar o data pe saptamana sa se faca si alt tip de miscare: alergare, educatie fizica, sala de forta (axata pe repetari cu explozie sau forta f. mare pentru picioare si tonus muscular pentru restul organismului). Explicatia e simpla: nu poti sa ai niste muschi f dezvoltati, iar restul organismului neantrenat, pentru ca nu te poti numi un om sanatos. Propriul tau organism nu functioneaza in armonie. Asadar luni antrenamente in parc, sau/si la o sala de forta.
Marti:
O zi specifica in care se face incarcatura mare, adica o zi de antrenament mai serioasa, in care volumul si intensitatea sunt crescute, dar nu spre limita maxima (70-80 la suta din posibilitati)
Miercuri:
Este ziua in care, impreuna cu prietenii puteti tine o trena la viteza mare, dar si cateva sprinturi (functie de anotimp), volumul si intensitatea sunt cele mai mari din saptamana (deci incarcatura foarte mare), aproape de limita maxima (80 - 90 %, chiar 95% din posibilitati cine doreste);
Joi:
Zi de recuperare, rulaj, in care se merge cu 50-60% din posibilitati, intesitatea fiind puternic diminuata. Volumul este si el diminuat cu circa 20%. Seara se pot organiza intalniri la terasa.
Vineri:
O zi in care dimineata se poate face un antrenament in care sa fie studiate mai mult partile tehnice ale pedalatului: o frecventa, un sprint, modul corect in care se poate pedala, antrenamente cu un singur picior, sprinturi de frecventa.
Sambata si/sau Duminica:
Tururi sau Concursuri: Reprezinta momentul in care fiecare se poate da leu la o tura mai serioasa sau la un concurs .
Antrenamentul la nivelul saptamanilor si al lunilor:
Trebuie spus din cap de loc ca "Antrenamenuil de zi cu zi, si la nivel de saptamana" se realizeaza cu precadere in timpul iernii la nivel mai coborat si in timpul primaverii la o viteza, intensitate si un volum mai mari. Se poate face si pe timpul verii daca e pauza se saptamani intre concursuri, dar nerecimandat toamna, cand organismul se resimte de pe timpul verii.
Antrenamentul la nivelul saptamanilor si al lunilor trebuie sa manifeste o perioada de incarcare si o perioada de recuperare de pe urma incarcarii (in care nu atat volumul cat intensitatea scad pentru recureprarea organismului). Se poate urmari un grafic de genul: 2 saptamani de tempo sustinut, 2 saptamani de incarcatura mai mare, una de incarcatura foarte mare in care va rupeti in doua pur si simplu (aici, mai ales in primavara, pot intra antrenamente care duc dincolo de limita punctului mort), si apoi 1 saptamana de rulaj si recuperare, in care toate categoriile de antrenamente se fac la intensitate mica. Apoi se reia ciclul. Cu patru astfel de cicluri in cele doua anotimpuri (iarna si primavara), ajungetzi Dumnezei pe pamant
Antrenamente tehnice pentru cresterea anumitor aptitudini, legate in special de pedalare
Cum sa acumulati frecventa, desi sunteti obisnuiti sa pedalati in forta
Rutierii cu experienta stiu ca de multe ori trebuie sa reduca din viteza. O viteza mai mica permite organismului sa se obisnuiasca cu efortul, permite muschilor sa se adapteze la o frecventa de pedalare mai mare si ii antreneaza sa “traga” mai eficient. De asemenea vei avea timp si te vei putea concentra la aspectele mai tehnice ale pedalarii.
Mai jos am prezentat doua tipuri de antrenament care te vor transforma intr-o broasca testoasa la antrenament (ca si viteza) dar care te vor ajuta ca atunci cand vrei sa pedalezi cu viteza unui avion cu reactie.
1. Daca pedalezi zi de zi in forta nu vei fi mai puternic, vei fi doar mai obosit. Cand te antrenezi pentru acest sport de anduranta poti cadea foarte usor in capcana curselor in forta care iti epuizeaza organismul, ajungand in starea de supraantrenare. Pentru cei mai multi dintre noi partea cea mai grea a pregatirii nu consta in catararile la efort maxim, sau sprinturile in forta. Cel mai greu este sa faci iesiri in care sa nu depasesti o anumita viteza, sa pedalezi ca un nebun cu cadenta mare. Dar functioneaza, bineinteles , daca se lucreaza corect. Ramai pe drumuri cat mai plate si nu rula niciodata foarte tare (trebuie sa poti purta cu usurinta o conversatie). Frecventa cardiaca nu trebuie sa depaseasca 50% - 60% din valoarea maxima. Nu folosi angrenaje mari, folositi angrenaje de genul 39 x 17 (adica angrenaje care sa va permita sa vi se invarta picioarele ca ventilatorul). Cadenta trebuie sa fie mare (intre 100 si 120 RPM), preferabil spre 120 RPM. Tineti aceasta priza de frecventa timp de minim 2-3 min, dar nu mai mult de 5 min, si reveniti cu o relaxare tot cam cat a durat priza. apoi reluatzi de 3-4-5 ori acest antrenament. Este foarte important sa va spun ca la inceput, chiar daca aveti doar 25 la ora, numai faptul ca aveti o frecventa mai mare cu 10 RPM decat obisnuiesti sa mergi, o sa gafai ca un cal. Avand in vedere ca senzatia este aceea ca "dai in gol" forteaza un pic nota pe frecventa incercand sa fii cat mai stabil pe bicicleta, doar picioarele sa lucreze. Trebuie doar un pic de vointa si insistat pe acest antrenament. Totusi aveti grija la frecventa cardiaca, sa nu exagerati si sa fortati inima ca iarasi nu este corect. Cu timpul picioarele nu o sa fie obisite si o sa lucreze mai mult plamanii. Asta inseamna ca numa cateva fibre rosii lucreaza si fibrele albe sunt odihnite si numa bune pentru o catarare sau sprint atunci cand veti fi la o stare fizica mult mai avansata (peste cativa ani probabil).
http://fymaaa.blogspot.com/2008/12/agenda-esoteric.html
http://fymaaa.blogspot.com/2008/11/ce-nu-tii-despre-bani.html ; dar sa trecem totusi la oile noastre
Scopul proiectarii acestui antrenament:
- invatarea, perfectionarea si consolidarea tehnicii mersului pe bicicleta in vederea antrenarii pentru participarea la ture mai lungi pe bicicleta sau la concursuri de ciclism pentru amatori;
- dezvoltarea indemanarii, fortei, rezistentei, mobilitatii;
- promovarea mersului pe bicicleta, ca mijloc de transport alternativ;
- si nu in ultimul rand obtinerea garantata a unor performante mult marite in urma practicarii acestui antrenament pe un an de zile.
Continutul antrenamentului:
Sa stabilim de la inceput ca acest topic nu se aplica pentru amatorii care ies la sfarsit de saptamana cu bicicleta pentru 20 de km. Nici pentru cei care folosesc bicicleta pentru plimbari in oras. Discutam despre cei care vor sa se antreneze pentru a participa la competitii de amatori si profesionisti.
Multa lume se intreaba “Cum trebuie sa ma antrenez de-a lungul unui an”. Se spune aceeasi poveste cu rulaj, puls corect..etc dar atunci cand se iese in gasca in 99% din cazuri se ajunge la acelasi punct: trena tot mai puternica, sprinturi sau in cazul in care se pedaleaza in munti, atacuri si incercari de a “castiga!?” catararea. Nu este bine; motiv pentru care in anii anteriori este foarte posibil sa va fi antrenat, antrenat si iar antrenat facand sute sau mii de kilometri lunar. Organismul vostru a ajuns intr-o forma buna, apoi a trecut in faza de supraantrenare iar voi nu gaseati explicatie la faptul ca sunt oameni care nu se antreneaza la fel de mult dar merg mult mai bine ca voi.
Ca sa ne lamurim o sa fac o impartire pe anotimpuri si o sa incep cu toamna, anotimpul care reprezinta sfarsitul de sezon pentru un ciclist profesionist, sau momentul cel mai bun de a se initia pentru un om pasionat de bicicleta.
Toamna este perioada de relaxare
Toamna se termina sezonul, este o perioada in care natura se coloreaza si iesirile cu bicicleta se transforma in plimbari. Este perioada in care trebuie sa renuntati la atitudinea aceea dura gen “masina de pedalat” si sa incercati sa va relaxati impreuna cu prietenii in plimbari lungi de relaxare. La fel de buna este si o vacanta in care sa uitati pentru doua saptamani de bicicleta, sa alergati sau sa acordati mai multa atentie altor pasiuni. Acumulati “kilometri de relaxare”, faceti pauze pentru a manca ceva lejer si visati la vara care va urma .
Iarna - perioada de acumulare
Acum este perioada in care se incepe antrenamentul, cu ture lungi, ture cu mult rulaj dar fara viteze de top (acestea sunt pentru perioada de final a antrenamentului din primavara). Aceasta perioada a anului este definitorie pentru antrenamentul care va urma. Este foarte important sa stiti pentru ce va antrenati. Daca intentionati sa participati la evenimente scurte (curse de MTB pe traseu scurt de 30 km) nu are nici un sens sa va antrenati timp de 6 ore. Daca participati la curse de sosea sau la variantele lungi ale maratoanelor MTB atunci iesirile lungi sunt o necesitate. Acum trebuie sa acumulam kilometri asa ca turele trebuie sa fie de 3-4 ore (sau 2 ore pe trainer). Grija mare la plimbarile in aer liber deoarece un o gripa puternica va poate anula munca de o luna de zile.
Incepeti cu ture lungi pe teren plat iar spre sfarsitul iernii adaugati niste dealuri (nu foarte serioase). De asemenea daca rulajul este prea monoton, cate un sprint sau o minicatarare sunt extrem de bine venite. La sfarsitul unui antrenament trebuie sa nu va simtiti obositi, sa simtiti organismul in forma, ca dupa o tura lejera, dar si putin solicitanta.
Primavara - antrenament “Full Time”, perioada in care deja se fac "Fripte"
Acum este momentul sa introduceti viteza in programul de antrenament. Iesirile in grup sunt esentiale pentru antrenamentele din primavara. In primul rand, datorita faptului ca spiritul de competitie o sa apara si in acest fel viteza va creste. O idee buna ar fi simularea unor lucruri care se intampla in cursa, evadari, replieri ale plutonului, sprinturi intermediare (in dreptul unei intrari in localitate sau in dreptul unui anumit obiectiv). Toate aceste lucruri o sa va imbunatateasca viteza si abilitatea de a anticipa momentul in care ceilalti lanseaza un sprint.
Extrem de important este si antrenamentul in care iesiti singuri. In timpul acestui tip de antrenament este recomandat sa faceti intervale cu sprinturi pe distante scurte. Se discuta mult despre modul in care trebuie sa fie facut un antrenament cu intervale (ex: 2 minute 130 RPM X 2 minute 80 RPM, sau 3 minute 120 RPM x 2 minute 90 RPM). Cred ca nu exista un standard si ideal ar fi sa nu va plafonati la un singur tip de interval. Cred ca cea mai buna solutie este sa nu faceti o chestie repetitiva, trebuie sa simulati o situatie reala in care se sprinteaza brusc, se ia o pauza si se incearca iar sau mai rau sprinteaza un ciclist iar imediat dupa ce acesta se aseaza in sa, altcineva lanseaza un atac. Incercati sa simulati cat mai bine o situatie de cursa si evitati monotonia. De asemenea este recomandat sa variati paramentrii constructivi ai bicicletei: diferite sei pe care va simtiti bine, schimbarea angrenajelor (schimbarea bratelor pedaliere 1760-175-180 mm lungime) si schimbarea foilor (de la angrenaj normal, se trece la Biopace si apoi din nou la angrenaj normal). De asemenea se poate schimba la interval de o luna chiar si bicicleta pe care se merge, de la o ranga de 17 kile cu gogosari de city bike la o carboana de 7 kile. Se pot face de asemenea si combinatii intre aceste schimbari tehnice: carboana cu biopace de 180 cu sa de city bike; ranga cu sa de top, cu angrenaj normal de 175; carboana cu angrenaj normal cu 170 si cu sa de top; toate combinatiile posibile, cat mai variat. Aceste schimbari tehnice de asemenea evita monotonia obligand organismul sa-si creasca performantele.
Oamenii care participa la curse internationale utilizeaza stalpii de pe marginea drumului sau acele borne care sunt puse din 100 in 100 de metrii ca si puncte de reper. Sprintati pe o distanta si dupa aceea rulati pentru revenire pe aceeasi distanta. Modificati distantele (odata doi stalpi de telegraf, odata 4, etc). O modalitate de antrenament extrem de des intalnita in tarile civilizate, unde se organizeaza mai multe curse la fiecare sfarsit de saptamana, este participarea la o cursa si abordarea ei in forta. Sportivii merg la competitii in primavara si in prima parte a cursei dau tot ce pot, abandonand dupa jumatatea acesteia.
Vara - vremea concursurilor
Acum sunteti in forma maxima si este momentul sa participati la curse pentru a da tot ce este mai bun.Intre curse odihna este absolut obligatorie si antrenamentul depinde de calendarul curselor.
De exemplu, daca participati la o cursa Duminica atunci:
* Luni este momentul pentru o tura lejera
* Marti o iesire serioasa cu prietenii
* Miercuri o iesire cu ceva intervale si un sprint sanatos la final
* Joi o iesire nu foarte in forta. Ideal ar fi sa pedalati cu cativa prieteni si sa schimbati frecvent trena
* Vineri este momentul pentru ceva spinning si un sprint sanatos la final
* Sambata va puteti relaxa cu o pauza sau cu o iesire lejera (poate chiar o plimbare cu prietena..pe biciclete, normal)
In aceasta perioada a anului antrenamentele trebuie sa puna accent pe partile deficitare (poate nu va descurcati bine la sprint). Dupa o cursa puteti sa trageti niste concluzii si sa incercati dupa aceea sa va imbunatatiti tehnica. Perioada de recuperare de dupa cursa este extrem de importanta. Nu neglijati masajul (aici o sa se vada daca prietena este multumita de faptul ca a iesit cu voi la plimbari cu bicicleta) si mai ales nu neglijati alimentatia de recuperare.
Antrenamentele de zi cu zi si la nivel saptamanal:
La acest capitol sunt tot felul de antrenamente sistematice care se pot face, unul dintre ele fiind cel propus si practicat in Bucuresti, proiectat de Florin Leonte. Continutul antrenamentului este dupa cum urmeaza mai jos:
Poate acest tabel nu este prea clar pe zilele saptamanii, asa ca o sa o iau pe zile:
Luni:
Ciclismul este un sport in care numai anumite grupuri musculare lucreaza, celelalte ramanand in mare parte inactive. Ca urmare este bine ca macar o data pe saptamana sa se faca si alt tip de miscare: alergare, educatie fizica, sala de forta (axata pe repetari cu explozie sau forta f. mare pentru picioare si tonus muscular pentru restul organismului). Explicatia e simpla: nu poti sa ai niste muschi f dezvoltati, iar restul organismului neantrenat, pentru ca nu te poti numi un om sanatos. Propriul tau organism nu functioneaza in armonie. Asadar luni antrenamente in parc, sau/si la o sala de forta.
Marti:
O zi specifica in care se face incarcatura mare, adica o zi de antrenament mai serioasa, in care volumul si intensitatea sunt crescute, dar nu spre limita maxima (70-80 la suta din posibilitati)
Miercuri:
Este ziua in care, impreuna cu prietenii puteti tine o trena la viteza mare, dar si cateva sprinturi (functie de anotimp), volumul si intensitatea sunt cele mai mari din saptamana (deci incarcatura foarte mare), aproape de limita maxima (80 - 90 %, chiar 95% din posibilitati cine doreste);
Joi:
Zi de recuperare, rulaj, in care se merge cu 50-60% din posibilitati, intesitatea fiind puternic diminuata. Volumul este si el diminuat cu circa 20%. Seara se pot organiza intalniri la terasa.
Vineri:
O zi in care dimineata se poate face un antrenament in care sa fie studiate mai mult partile tehnice ale pedalatului: o frecventa, un sprint, modul corect in care se poate pedala, antrenamente cu un singur picior, sprinturi de frecventa.
Sambata si/sau Duminica:
Tururi sau Concursuri: Reprezinta momentul in care fiecare se poate da leu la o tura mai serioasa sau la un concurs .
Antrenamentul la nivelul saptamanilor si al lunilor:
Trebuie spus din cap de loc ca "Antrenamenuil de zi cu zi, si la nivel de saptamana" se realizeaza cu precadere in timpul iernii la nivel mai coborat si in timpul primaverii la o viteza, intensitate si un volum mai mari. Se poate face si pe timpul verii daca e pauza se saptamani intre concursuri, dar nerecimandat toamna, cand organismul se resimte de pe timpul verii.
Antrenamentul la nivelul saptamanilor si al lunilor trebuie sa manifeste o perioada de incarcare si o perioada de recuperare de pe urma incarcarii (in care nu atat volumul cat intensitatea scad pentru recureprarea organismului). Se poate urmari un grafic de genul: 2 saptamani de tempo sustinut, 2 saptamani de incarcatura mai mare, una de incarcatura foarte mare in care va rupeti in doua pur si simplu (aici, mai ales in primavara, pot intra antrenamente care duc dincolo de limita punctului mort), si apoi 1 saptamana de rulaj si recuperare, in care toate categoriile de antrenamente se fac la intensitate mica. Apoi se reia ciclul. Cu patru astfel de cicluri in cele doua anotimpuri (iarna si primavara), ajungetzi Dumnezei pe pamant
Antrenamente tehnice pentru cresterea anumitor aptitudini, legate in special de pedalare
Cum sa acumulati frecventa, desi sunteti obisnuiti sa pedalati in forta
Rutierii cu experienta stiu ca de multe ori trebuie sa reduca din viteza. O viteza mai mica permite organismului sa se obisnuiasca cu efortul, permite muschilor sa se adapteze la o frecventa de pedalare mai mare si ii antreneaza sa “traga” mai eficient. De asemenea vei avea timp si te vei putea concentra la aspectele mai tehnice ale pedalarii.
Mai jos am prezentat doua tipuri de antrenament care te vor transforma intr-o broasca testoasa la antrenament (ca si viteza) dar care te vor ajuta ca atunci cand vrei sa pedalezi cu viteza unui avion cu reactie.
1. Daca pedalezi zi de zi in forta nu vei fi mai puternic, vei fi doar mai obosit. Cand te antrenezi pentru acest sport de anduranta poti cadea foarte usor in capcana curselor in forta care iti epuizeaza organismul, ajungand in starea de supraantrenare. Pentru cei mai multi dintre noi partea cea mai grea a pregatirii nu consta in catararile la efort maxim, sau sprinturile in forta. Cel mai greu este sa faci iesiri in care sa nu depasesti o anumita viteza, sa pedalezi ca un nebun cu cadenta mare. Dar functioneaza, bineinteles , daca se lucreaza corect. Ramai pe drumuri cat mai plate si nu rula niciodata foarte tare (trebuie sa poti purta cu usurinta o conversatie). Frecventa cardiaca nu trebuie sa depaseasca 50% - 60% din valoarea maxima. Nu folosi angrenaje mari, folositi angrenaje de genul 39 x 17 (adica angrenaje care sa va permita sa vi se invarta picioarele ca ventilatorul). Cadenta trebuie sa fie mare (intre 100 si 120 RPM), preferabil spre 120 RPM. Tineti aceasta priza de frecventa timp de minim 2-3 min, dar nu mai mult de 5 min, si reveniti cu o relaxare tot cam cat a durat priza. apoi reluatzi de 3-4-5 ori acest antrenament. Este foarte important sa va spun ca la inceput, chiar daca aveti doar 25 la ora, numai faptul ca aveti o frecventa mai mare cu 10 RPM decat obisnuiesti sa mergi, o sa gafai ca un cal. Avand in vedere ca senzatia este aceea ca "dai in gol" forteaza un pic nota pe frecventa incercand sa fii cat mai stabil pe bicicleta, doar picioarele sa lucreze. Trebuie doar un pic de vointa si insistat pe acest antrenament. Totusi aveti grija la frecventa cardiaca, sa nu exagerati si sa fortati inima ca iarasi nu este corect. Cu timpul picioarele nu o sa fie obisite si o sa lucreze mai mult plamanii. Asta inseamna ca numa cateva fibre rosii lucreaza si fibrele albe sunt odihnite si numa bune pentru o catarare sau sprint atunci cand veti fi la o stare fizica mult mai avansata (peste cativa ani probabil).
Ultima editare efectuata de catre scavitza in Mar Mar 24, 2009 8:09 pm, editata de 19 ori