LiveForCycling
AdministratorCadrul
Aproape toate bicicletele moderne au cadrul în formă de romb, format din două triunghiuri: unul în faţă şi celălalt în spate. Materialele folosite trebuie să fie rezistente şi uşoare. Începând cu anii 1930 s-au folosit aliaje de oţel, mai apoi prin anii 1980 au devenit comune cadrele din aliaje de aluminiu, iar în prezent sunt disponibile cadre mai scumpe din titan sau din materiale plastice armate cu fibre de carbon.
Ghidonul
Ghidonul bicicletei poate fi din oţel (modelele mai ieftine), din aliaje de aluminiu sau din plastic armat cu fibre de carbon. Din punctul de vedere al formei, ghidoanele pot fi drepte (flatbar) sau curbate (riserbar). Mărci de ghidoane: Truvativ, FSA, Point.
Furca
Este subansamblul care se fixează, printr-o articulaţie, de cadrul bicicletei. În interiorul furcii se fixează roata din faţă a bicicletei. Există două categorii mari de furci: cu amortizor şi fără amortizor. Furcile cu amortizor se folosesc la bicicletele care circulă pe teren accidentat (de exemplu la bicicletele tip MTB - Mountain-Bike). Amortizorul furcii poate fi reglabil sau nereglabil. Mărci de furci: Rock Shox, Fox, Marzocchi, Manitou, Suntour, Zoom (oarecum în ordinea calităţii, de la cea mai bună marcă la cea mai slabă). Fox Racing Shox sunt primul nume in lume la furci. Sunt foarte usoare si performante. Apoi ar veni Marzocchi, Manitou, RockShox - nu neaparat in ordinea performantei.
Roţile
La bicicletele pentru adulţi, roţile au de obicei diametrul de 26" (un inch = 25,4 milimetri). Alte diametre frecvent întâlnite la roţile de bicicletă sunt 24" şi 28". Componentele unei roţi de bicicletă sunt butucul, spiţele, janta ("cercul", în limbajul neoficial al bike-rilor), anvelopa ("guma") şi camera. Roţile de bicicletă au de obicei 24, 32 sau 36 de spiţe. Câteva mărci de butuci: Mavic, DT, Author, Shimano, Novatec, Altrix. Câteva mărci de jante: Mavic, Rigida, Campagnolo, Mach 1, Vuelta, Alexrisms, Sunrims, Beretta, Remerx.
Pedalele
Sunt folosite pentru a pune în mişcare bicicleta.
Lanţul
Serveşte la transmiterea mişcării de la pedale la roata din spate. În partea din faţă, lanţul este antrenat de foaia de antrenare, iar în partea din spate, lanţul antrenează un pinion fixat pe butucul roţii din spate.
Pinioanele
Pentru transmiterea mişcării de la pedale la roata din spate, o componentă foarte importantă este pinionul sau setul de pinioane. Pinionul sau setul de pinioane se montează pe butucul roţii din spate. Dacă bicicleta are mai multe pinioane, acestea pot fi patru (la bicicletele mai vechi), şase, şapte, opt sau nouă. Din punctul de vedere al modului de fixare, pinioanele pot fi pe filet (model mai vechi, dar încă folosit la bicicletele ieftine) sau pe casetă (modelul mai nou). Pinioanele cele mai des întâlnite au între 13 şi 28 de dinţi. Mărci de pinioane: SRAM, Shimano.
Schimbătoarele
Ajută la schimbarea vitezelor pentru pedalarea mai uşoară sau mai grea, în funcţie de preferinţe sau de teren. Se mai numesc deraioare (derailleur). Exista schimbatoare pentru pinioane si schimbatoare pentru foi. Marci de schimbatoare: Shimano, SRAM.
Frânele
Servesc la reducerea vitezei de deplasare şi la oprirea bicicletei. Din punct de vedere constructiv, frânele sunt de mai multe tipuri: frâne tip cleşte ("frâne în V") , frâne pe disc, care pot fi mecanice sau hidraulice, frână de picior. Bicicletele pot avea frâne pe disc pe cele două roţi, sau pot avea pe o roată frâna tip V, iar pe cealaltă roată - frână disc. Din punctul de vedere al sistemului de acţionare, frânele pe disc pot fi mecanice sau hidraulice. Sau pot sa aibe frână în V pe faţă si frână de picior pe spate. Mărci de frâne: Magura, Shimano, Alhonga, Tektro, Logan, Promax, Hayes, Avid.
Şaua
Este "scaunul" bicicletei. La unele biciclete destinate competiţiilor sportive, cum ar fi cele de "trial", şaua poate lipsi. Mărci de şa: Selle San Marco, Altrix, Point. Exista sei special concepute pentru femei sau pentru barbati, care ofera un confort sporit ciclistului/ciclistei.
sursa : Wiki
Aproape toate bicicletele moderne au cadrul în formă de romb, format din două triunghiuri: unul în faţă şi celălalt în spate. Materialele folosite trebuie să fie rezistente şi uşoare. Începând cu anii 1930 s-au folosit aliaje de oţel, mai apoi prin anii 1980 au devenit comune cadrele din aliaje de aluminiu, iar în prezent sunt disponibile cadre mai scumpe din titan sau din materiale plastice armate cu fibre de carbon.
Ghidonul
Ghidonul bicicletei poate fi din oţel (modelele mai ieftine), din aliaje de aluminiu sau din plastic armat cu fibre de carbon. Din punctul de vedere al formei, ghidoanele pot fi drepte (flatbar) sau curbate (riserbar). Mărci de ghidoane: Truvativ, FSA, Point.
Furca
Este subansamblul care se fixează, printr-o articulaţie, de cadrul bicicletei. În interiorul furcii se fixează roata din faţă a bicicletei. Există două categorii mari de furci: cu amortizor şi fără amortizor. Furcile cu amortizor se folosesc la bicicletele care circulă pe teren accidentat (de exemplu la bicicletele tip MTB - Mountain-Bike). Amortizorul furcii poate fi reglabil sau nereglabil. Mărci de furci: Rock Shox, Fox, Marzocchi, Manitou, Suntour, Zoom (oarecum în ordinea calităţii, de la cea mai bună marcă la cea mai slabă). Fox Racing Shox sunt primul nume in lume la furci. Sunt foarte usoare si performante. Apoi ar veni Marzocchi, Manitou, RockShox - nu neaparat in ordinea performantei.
Roţile
La bicicletele pentru adulţi, roţile au de obicei diametrul de 26" (un inch = 25,4 milimetri). Alte diametre frecvent întâlnite la roţile de bicicletă sunt 24" şi 28". Componentele unei roţi de bicicletă sunt butucul, spiţele, janta ("cercul", în limbajul neoficial al bike-rilor), anvelopa ("guma") şi camera. Roţile de bicicletă au de obicei 24, 32 sau 36 de spiţe. Câteva mărci de butuci: Mavic, DT, Author, Shimano, Novatec, Altrix. Câteva mărci de jante: Mavic, Rigida, Campagnolo, Mach 1, Vuelta, Alexrisms, Sunrims, Beretta, Remerx.
Pedalele
Sunt folosite pentru a pune în mişcare bicicleta.
Lanţul
Serveşte la transmiterea mişcării de la pedale la roata din spate. În partea din faţă, lanţul este antrenat de foaia de antrenare, iar în partea din spate, lanţul antrenează un pinion fixat pe butucul roţii din spate.
Pinioanele
Pentru transmiterea mişcării de la pedale la roata din spate, o componentă foarte importantă este pinionul sau setul de pinioane. Pinionul sau setul de pinioane se montează pe butucul roţii din spate. Dacă bicicleta are mai multe pinioane, acestea pot fi patru (la bicicletele mai vechi), şase, şapte, opt sau nouă. Din punctul de vedere al modului de fixare, pinioanele pot fi pe filet (model mai vechi, dar încă folosit la bicicletele ieftine) sau pe casetă (modelul mai nou). Pinioanele cele mai des întâlnite au între 13 şi 28 de dinţi. Mărci de pinioane: SRAM, Shimano.
Schimbătoarele
Ajută la schimbarea vitezelor pentru pedalarea mai uşoară sau mai grea, în funcţie de preferinţe sau de teren. Se mai numesc deraioare (derailleur). Exista schimbatoare pentru pinioane si schimbatoare pentru foi. Marci de schimbatoare: Shimano, SRAM.
Frânele
Servesc la reducerea vitezei de deplasare şi la oprirea bicicletei. Din punct de vedere constructiv, frânele sunt de mai multe tipuri: frâne tip cleşte ("frâne în V") , frâne pe disc, care pot fi mecanice sau hidraulice, frână de picior. Bicicletele pot avea frâne pe disc pe cele două roţi, sau pot avea pe o roată frâna tip V, iar pe cealaltă roată - frână disc. Din punctul de vedere al sistemului de acţionare, frânele pe disc pot fi mecanice sau hidraulice. Sau pot sa aibe frână în V pe faţă si frână de picior pe spate. Mărci de frâne: Magura, Shimano, Alhonga, Tektro, Logan, Promax, Hayes, Avid.
Şaua
Este "scaunul" bicicletei. La unele biciclete destinate competiţiilor sportive, cum ar fi cele de "trial", şaua poate lipsi. Mărci de şa: Selle San Marco, Altrix, Point. Exista sei special concepute pentru femei sau pentru barbati, care ofera un confort sporit ciclistului/ciclistei.
sursa : Wiki